Kuga na teritoriju Požege

Kuga na teritoriju Požege

Godina je 1739.
Požega je gradić s nekih 1300 stanovnika, puno manji od grada koji je pola stoljeća ranije, kao administrativno središte turske Slavonije, imao skoro toliko kuća. Svejedno, Požega zadržava urbani karakter: ima zanatlije, trgovine, vojsku, upravu, doseljavaju se novi stanovnici iz raznih krajeva preuzetih od Osmanlija… Nažalost, preko granice s Osmanskim carstvom dolazi strašni gost: Yersinia pestis.
 
U nekoliko mjeseci kuga odnosi 798 ljudi u Požegi i još 511 u okolnim selima. Popis preminulih čitamo u matičnoj knjizi umrlih Župe Sv. Duha 1717.-1770., u kojoj župnik u godini kuge napušta uobičajenu konvenciju kićenog i urednog upisivanja podataka o pokojniku punim rečenicama, s puno pijeteta, i jednostavno nakon jenjavanja epidemije unosi popis preminulih po naseljima i kućanstvima, bez datuma smrti, bilježeći samo ime i obiteljsku pripadnost, ponekad i dob:

Selo Dervišaga:
Juraj Damjanović, 40
Ana Damjanović, 16
Magdalena Damjanović, 6
Augustin Damjanović, 3

Grad Požega:
Ana, Jakova Katanića supruga
Martin, sin njegov
Franciska, kći njegova
Ivan Matanović
Petronila, supruga njegova
Ivan, sin njegov
Martina, kći njegova
Marijan, sin njegov
 

Iako je medicina tijekom 18. stoljeća već dosta znala o kugi, ljudi su u pojavi epidemije vidjeli Božju ruku koja ih kažnjava zbog njihovih grijeha. Ovo je mišljenje podržavao i sam Dvor, pa se u brojnim kraljevskim dopisima spominje i Božja kazna, te se podanici potiču na pokoru i usmjeravaju na moralan život.
 
Uz to vjerovanje, koje je podržavala službena vlast kao i Crkva, bilo je i mnogo praznovjerja u kojima se pojavljuju i neka karakteristična vjerovanja koja imaju stare, predkršćanske korijene. Primjerice, vjerovalo se da dim i pepeo mogu očistiti od bolesti, pa se često stvari “čistilo” pepelom ili dimom. Primjera čišćenja dimom i pepelom bilo je svugdje pa izgleda da je ta metoda bila tada prihvaćena i od službenih vlasti. Kuće zaraženih često su bile spaljivane, ali su vlasti neke kuće samo prskale octom, za koji se očigledno vjerovalo da može uništiti zarazu.
 
Jedno od starih vjerovanja je i vjerovanje da simbolički napravljen krug štiti od zla. Primjer simboličnog kruga koji štiti od zla pojavio se 1739. godine i u selima Požeštine. Zabilježeno je da su u nekoliko sela goli mladići i djevojke noću drvenim plugom u krug oko sela zaorali jednu brazdu, a sam plug zakopali na mjestu gdje su brazdu započeli i završili. Na takve pojave Crkva je reagirala žestoko i sa zabrinutošću.
 
Katolički su svećenici u vrijeme kuge preporučivali vjernicima molitve Bogu, Blaženoj Djevici Mariji i svetom Antunu, ali je najpoznatiji svetac zaštitnik od kuge u to vrijeme bio sveti Rok, zaštitnik od zaraznih i kožnih bolesti. Upravo nakon epidemije kuge 1739. godine u brojnim su mjestima Slavonije i Bačke podignute kapelice i crkve u čast svetog Roka.” (Robert Skenderović, “Kuga u Požegi i Požeškoj kotlini 1739. godine”, Scrinia slavonica 3, 2003.)
 
Po prestanku kuge život se velikom brzinom vraća u kolotečinu. Požega je puna obudovjelih žena i muškaraca koji se moraju brinuti za preživjelu djecu, kućanstva i obiteljska imanja i poslove, i oni se okreću jedni drugima: unutar godinu dana u Požegi je sklopljen za tadašnje zapise rekordan 31 brak. Običaj sklapanja brojnih brakova među preživjelima svega nekoliko mjeseci po završetku epidemije kuge može se pratiti u matičnim knjigama Požeštine tijekom čitavoga 18. stoljeća.
 
Uz visok natalitet i brojne doseljenike – Austro-Ugarsko carstvo nudilo je znatno porezne olakšice zanatlijama i poslovnim ljudima koji se odluče naseliti u novooslobođenim krajevima – stanovništvo i gospodarstvo Požege brzo se oporavilo i nastavilo rasti.
 
Godine 1749. podignut je u središtu Požege zavjetni spomenik Presvetog Trojstva, takozvani Kužni pil, čiji nedavno načinjeni faksimil i dalje stoji.
 
Autor: Marija Blagović
5/5
Podijelite dalje

Odgovori